Monday 3 February 2014

Komponen DBMS

Komponen DBMS
Satu sistem pengurusan pangkalan data ( DBMS ) terdiri daripada beberapa komponen. Setiap komponen memainkan peranan yang amat penting dalam persekitaran sistem pengurusan pangkalan data. Komponen utama sistem pengurusan pangkalan data ialah:
-perisian
-perkakasan
-data
-prosedur
-Akses Pangkalan Data Bahasa
-perisian
Komponen utama DBMS adalah perisian . Ia ialah satu set program yang digunakan untuk mengendalikan pangkalan data dan untuk mengawal dan mengurus pangkalan data berkomputer keseluruhan
DBMS perisian itu sendiri, adalah komponen perisian yang paling penting dalam keseluruhan sistem
Sistem operasi termasuk perisian rangkaian yang digunakan dalam rangkaian, untuk berkongsi data pangkalan data di kalangan beberapa pengguna.
Program aplikasi yang dibangunkan dalam bahasa pengaturcaraan seperti C + +, Visual Basic yang digunakan untuk mengakses pangkalan data dalam sistem pengurusan pangkalan data. Setiap program mengandungi kenyataan-kenyataan yang meminta DBMS untuk melakukan pembedahan pada pangkalan data . Operasi mungkin termasuk mendapatkan semula , mengemaskini , memadam data dan lain-lain . Program aplikasi mungkin stesen kerja atau terminal konvensional atau online.
perkakasan
Perkakasan terdiri daripada satu set alat-alat elektronik fizikal seperti komputer ( bersama-sama dengan yang berkaitan I / O peranti seperti pemacu cakera ), peranti penyimpanan, I / O saluran, peranti elektromekanik yang membuat antara muka antara komputer dan sistem-sistem dunia sebenar dan lain-lain , dan sebagainya . Ia adalah mustahil untuk melaksanakan DBMS tanpa peranti perkakasan , Dalam rangkaian, komputer berkuasa dengan tinggi kelajuan pemprosesan data dan peranti storan dengan kapasiti simpanan yang besar diperlukan sebagai pelayan pangkalan data.
data
Data adalah komponen yang paling penting dalam DBMS . Tujuan utama DBMS adalah untuk memproses data. Dalam DBMS , pangkalan data ditakrifkan , dibina dan kemudian data disimpan , dikemaskini dan didapatkan semula ke dan dari pangkalan data. Pangkalan data ini mengandungi kedua-dua data sebenar (atau operasi) dan metadata ( data mengenai data atau penerangan mengenai data).
prosedur
Prosedur rujuk kepada arahan dan peraturan yang membantu untuk mereka bentuk pangkalan data dan menggunakan DBMS . Para pengguna yang mengendali dan menguruskan DBMS memerlukan prosedur didokumenkan pada penggunaan panas atau menjalankan sistem pengurusan pangkalan data. Ini mungkin termasuk .
Prosedur memasang DBMS baru.
Untuk log masuk ke DBMS .
Untuk menggunakan DBMS atau program aplikasi.
Untuk membuat salinan sandaran pangkalan data.
Untuk mengubah struktur pangkalan data.
Untuk menjana laporan data diambil dari pangkalan data.
Akses Pangkalan Data Bahasa
Pangkalan data bahasa akses digunakan untuk mengakses data ke dan dari pangkalan data. Para pengguna menggunakan pangkalan data bahasa akses untuk memasukkan data baru, menukar data yang sedia ada dalam pangkalan data dan untuk mendapatkan semula data yang diperlukan daripada pangkalan data . Pengguna menulis satu set arahan yang sesuai dalam bahasa akses pangkalan data dan mengemukakan ini kepada DBMS . Yang DBMS menterjemahkan arahan pengguna dan menghantarnya ke bahagian tertentu daripada DBMS dipanggil Pangkalan Data Jet Engine. Enjin pangkalan data menjana satu set keputusan mengikut arahan yang diberi oleh pengguna , menukarkan ini ke dalam bentuk yang boleh dibaca pengguna dipanggil Laporan Siasatan dan kemudian memaparkannya pada skrin. Pentadbir juga boleh menggunakan pangkalan data bahasa akses kepada mewujudkan dan mengekalkan pangkalan data.
Yang paling popular bahasa akses pangkalan data adalah SQL ( Structured Query Language) . Pangkalan data hubungan perlu mempunyai satu bahasa pertanyaan pangkalan data.
pengguna
Para pengguna adalah orang-orang yang menguruskan pangkalan data dan melaksanakan operasi yang berbeza pada pangkalan data dalam pangkalan data system.There tiga jenis orang yang bermain peranan yang berbeza dalam sistem pangkalan data

Pengaturcara permohonan
Pentadbir Pangkalan Data
Akhir Pengguna
Pengaturcara permohonan
Orang-orang yang menulis program aplikasi dalam bahasa pengaturcaraan (seperti Visual Basic, Java , atau C + +) untuk berinteraksi dengan pangkalan data dipanggil Permohonan Programmer .
Pentadbir Pangkalan Data
Seseorang yang bertanggungjawab menguruskan sistem pengurusan pangkalan data keseluruhan dipanggil pentadbir pangkalan data atau hanya DBA.
Akhir Pengguna
Pengguna akhir adalah orang-orang yang berinteraksi dengan sistem pengurusan pangkalan data untuk melaksanakan operasi yang berbeza pada pangkalan data seperti semula , mengemaskini , memasukkan, memadam data dan lain-lain

No comments:

Post a Comment