Sunday 10 August 2014

JENIS-JENIS HUBUNGAN (RELATIONSHIP) MS ACCESS

Assalammualaikum pada semua rakan-rakan Blogger saya ! Saya sebenarnya baru kembali ke sekolah selepas cuti sakit selama 2 bulan . Saya ingin mengambil kesempatan ingin mengucap
kan Selamat Hari Raya pada semua umat Islam di Malaysia. Pada hari ini, kita akan belajar tentang Jenis-jenis hubungan (Relationship) dalam MS Access.



Jenis-jenis hubungan dibahagikan kepada 3 :

1. Perhubungan satu ke satu (1-1)
2. Perhubungan satu ke banyak (1-M)
3. Perhubungan banyak ke banyak (M-N)

1. Perhubungan satu ke satu (1-1)

* Hubungan satu-ke-satu dengan pangkalan data hubungan berlaku apabila rekod ibu atau bapa atau bidang mempunyai sama ada sifar atau satu rekod kanak-kanak sahaja. Hubungan ini adalah yang paling mudah untuk mewakili dalam pangkalan data kerana kedua-dua ibu bapa dan kanak-kanak rekod mungkin dalam jadual yang sama.

2. Perhubungan satu ke banyak (1-M)

* Satu-ke-banyak hubungan berlaku apabila setiap rekod dalam TableA mungkin mempunyai banyak rekod dikaitkan dalam TableB tetapi setiap rekod dalam TableB mungkin mempunyai hanya satu rekod sama pada TableA.

3. Perhubungan banyak ke banyak (M-N)

* Hubungan banyak ke banyak merujuk kepada hubungan antara jadual dalam pangkalan data apabila deretan ibu bapa dalam satu jadual mengandungi beberapa baris  dalam jadual kedua, dan sebaliknya. Banyak ke banyak hubungan sering rumit untuk mewakili.

Hubungan banyak ke banyak biasanya cermin hubungan sebenar di antara kedua-dua objek jadual mewakili.

No comments:

Post a Comment