Tuesday 25 August 2015

CSS (Cascading Style Sheets)


Apa itu CSS ?

  • CSS adalah Cascading Style Sheet pengertiannya adalah sekumpulan code pengaturcaraan web yang berfungsi untuk mengendalikan beberapa komponen didalam web sehingga menjadi tampak seragam, berstruktur dan teratur. CSS inilah yang bertanggung jawab atas penampilan web anda dimata pengunjung melalui pelayar internet.CSS yang buruk boleh membuat visitor anda tidak berasa senang lagi melayari blog pengguna lebih-lebih lagi untuk kembali lagi. Memaksimumkan CSS adalah penting (khususnya) blog agar lebih selesa untuk dibaca, dilihat oleh visitor dan kalau bolehmenjadikan CSS yang meringankan loading.
Apa yang boleh dilakukan dengan CSS ?
  • CSS adalah bahasa gaya yang menentukan susun atur dokumen HTML. Sebagai contoh, CSS meliputi fon, warna, tepi, garisan, ketinggian, lebar, imej latar belakang, kedudukan maju dan banyak perkara lain. HTML boleh (mis-) digunakan untuk menambah susun atur ke laman web. Tetapi CSS menawarkan lebih banyak pilihan dan lebih tepat dan canggih. CSS disokong oleh semua pelayar hari ini. Selepas hanya beberapa pengajaran dari tutorial ini, pengguna akan dapat membuat lembaran gaya pengguna sendiri dengan menggunakan CSS untuk memberikan laman web pengguna kelihatan baru.
Perbezaan di antara CSS dan HTML?

HTML

  • HTML digunakan untuk menstrukturkan kandungan. 
  •  HTML bahasa  digunakan untuk menambah struktur kepada teks.
CSS

  • CSS digunakan untuk memformat kandungan berstruktur.
  • CSS telah dicipta untuk membetulkan keadaan ini dengan menyediakan pereka web dengan peluang susun atur canggih disokong oleh semua pelayar.

No comments:

Post a Comment