Thursday 25 June 2015

Human-Computer Interaction (HCI)


Assalammualaikum. Hari ini pada tarikh 25.6.2015 hari Khamis, saya dan rakan-rakan saya telah mempelajari tentang Human-Computer Interaction. Jadi saya akan berkongsi apa yang telah saya pelajari hari ini.

Definisi Human-Computer Interaction (HCI) :

·         Interaksi manusia dan komputer adalah disiplin ilmu yang mempelajari hubungan antara manusia dan komputer yang meliputi perancangan, evaluasi dan implementasi antaramuka pengguna komputer agar mudah digunakan oleh manusia. Sedangkan interaksi manusia dan komputer sendiri adalah serangkaian proses, dialog dan kegiatan yang dilakukan oleh manusia untuk berinteraksi dengan komputer secara interaktif dengan melaksanakan dan menyelesaikan tugas yang diinginkan.

Tujuan :

·         Sistem yang bermanfaat (usable) dan aman (safe), ertinya sistem tersebut dapat berfungsi dengan baik. Sistem tersebut untuk mengembangkan dan meningkatkan keamanan (safety), utilitas (utility), kebolehgunaan (usability), efektifitas (efectiveness) dan efisiensinya (eficiency). Sistem yang dimaksud konteksnya tidak hanya pada periangkat keras dan perangkat lunak, tetapi juga mencakup lingkungan secara keseluruhan, baik itu lingkungan organisasi masyarakat kerja atau lingkungan keluarga. Sedangkan kebolehgunaan (usability) disini dimaksudkan bahwa sistem yang dibuat tersebut mudah digunakan dan mudah dipelajari baik secara individu ataupun kelompok. Utilitas mengacu kepada fungsionalitas sistem atau sistem tersebut dapat meningkatkan efektifitas dan efesiensi kerjanya.
                               
Matlamat Human-Computer Interaction :

Matlamat HCI adalah untuk menghasilkan sistem yang boleh digunakan dengan selamat, serta sistem yang boleh berfungsi. Dalam usaha untuk menghasilkan sistem komputer dengan kebolehgunaan  yang baik,pemaju mesti cuba :

·         Kaedah untuk mereka bentuk antara muka komputer dengan sekali gus mengoptimumkan reka bentuk untuk hartanah yang diingini.
·         Kaedah untuk melaksanakan antara muka
·         Kaedah untuk menilai dan membandingkan antara muka berkenaan dengan kegunaan mereka
·         Perspektif yang kritikal memikirkan nilai-nilai yang menjadi asas reka bentuk komputer, penggunaan komputer dan amalan penyelidikan HCI




Manusia (pengguna)

·         Pengguna individu atau pengguna sekumpulan berkerja bersama-sama. Penghargaan sistem deria cara rakyat (penglihatan, pendengaran, sentuhan) menyampaikan maklumat adalah penting. Selain itu, pengguna yang berbeza membentuk konsep yang berlainan atau model mental tentang interaksi mereka dan mempunyai cara yang berbeza untuk belajar dan menyimpan pengetahuan. Perbezaan budaya dan negara juga memainkan peranan.

Computer :

·         Komputer merujuk kepada mana-mana teknologi yang terdiri daripada desktop komputer untuk sistem yang berskala besar. Peranti seperti telefon bimbit atau VCR juga boleh dianggap “komputer”.

Interaction :

  ·        Interaksi (HCI) cuba untuk memastikan bahawa kedua-dua mereka mendapatkan di antara satu sama lain dan berinteraksi dengan jayanya. Dalam usaha untuk mencapai sistem yang boleh digunakan, anda perlu memohon apa yang anda tahu tentang manusia dan komputer, dan berbincang dengan pengguna mungkin sepanjang proses reka bentuk. Dalam sistem sebenar, jadual dan bajet adalah penting, dan ia adalah penting untuk mencari keseimbangan antara apa yang akan menjadi ideal untuk pengguna dan apa yang boleh dilaksanakan dalam realiti.

No comments:

Post a Comment